گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: گوجه فرنگی که امروزه یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین صیفی جات در دنیا است، برای سالیان متمادی به نام سیب طلایی یا سیب عشق معروف بود و تنها یک گیاه زینتی مورد استفاده در باغچه ها بود. گوجه فرنگی به خانواده سیب زمینی تعلق دارد و با وجود اینکه در علم گیاه شناسی یک میوه تلقی می گردد، اغلب به عنوان تره باره شناخته می گردد.

گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!

تاریخچه: گوجه فرنگی، گیاه بومی آمریکای جنوبی است که بنا به شواهد ژنتیکی خاستگاه ابتدایی آن نقاط مرتفع و کوهستانی پرو بوده است. نوشته های برجامانده از تمدن آزتک ها نشان می دهد که آنها اولین پرورش دهندگان گوجه فرنگی بودند و آن را همراه با ذرت، فلفل و نمک مصرف می نموده اند.در خصوص انتقال گوجه فرنگی به اروپا دو نظریه وجود دارد. عده ای ار نان کورتز کاشف اسپانیایی و گروهی دیگر کریستف کلمب را نخستین فردی می دانند که این گیاه را به اروپاییان معرفی کرد.

93 تا 95 درصد گوجه فرنگی از آب تشکیل شده و یکی از مهم ترین ترکیبات موجود در آن لیکوپن است که از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی و ضدسرطان است.

خواص دارویی

گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین های مختلف لیکوپن دارای خاصیت ضدسرطانی بسیار بالایی است و در پیشگیری از سرطان سینه و پروستات بسیار موثر است. لیکوپن در عین حال از روند پیر شدن سلول ها جلوگیری می نماید و به دلیل دارا بودن انواع ویتامین برای مقابله با سرماخوردگی بسیار موثر است. علاوه بر این گوجه فرنگی برای مبتلایان به درد مفاصل، نقرس و روماتیسم نیز توصیه می گردد. استفاده از گوجه فرنگی برای تسکین دردهای عصبی، برطرف بی اشتهایی و افزایش شیر مادر نیز تاثیرگذار است.

تنوع: امروزه نزدیک به 7500 نوع گوجه فرنگی در سراسر دنیا، به اندازه ها، اشکال، رنگ ها و طعم های مختلف کشت می گردد. قطر انواع گوجه فرهنگی از یک سانتیمتر (گوجه فرنگی گیلاسی) تا 10 سانتیمتری (گوجه فرنگی گوشت گاوی) متغیر است. رنگ گوجه فرنگی نیز بسیار متنوع است و به رنگ های قرمز، زرد، نارنجی، صورتی، بنفش سیاه، سبز و سفید دیده می گردد. اما گوجه فرنگی موجود در بازار ایران قرمزرنگ بوده و در این اواخر گوجه فرنگی گیلاسی زرد نیز به بازار عرضه شده است. گوجه فرنگی موجود در بازار ایران محدود به انواع گوجه فرنگی تخم مرغی، آلویی، گلخانه ای و گیلاسی است.

گوجه فرنگی در ایران: گوجه فرنگی در اوایل قرن نوزدهم با نام بادمجان ارمنی یا رومی به وسیله سفرهای مکرر خاندان قاجار به اروپا، وارد ایران شد و در ابتدا گیاهی درباری بود و تنها به صورت پخته مصرف می شد. چون تصور بر آن بود که گوجه فرنگی خام زهرآگین و کشنده است. در حال حاضر ایران پس از چین، ایالات متحده، ترکیه، هند و ایتالیا، ششمین فراورینماینده گوجه فرنگی است.

مصرف: گوجه فرنگی جزو معدود گیاهانی است که به صورت خام. در سالاد، کبابی، پخته، سس، رب و حتی به عنوان نوشیدنی استفاده می شد.

گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن خاصیت اسیدی، ذخیره سازی و نگهداری آن در انبار به صورت خام، سس و رب آسان است و در کشورهای حوزه مدیترانه به صورت ورقه های نازک خشک شده و در روغن زیتون نیز نگهداری و مصرف می گردد. در ایران نیز در استان کرمان گوجه فرنگی خشک آماده، عرضه و مصرف می گردد.

در هنگام خرید گوجه فرنگی و برای نگهداری آن نکات زیر را در نظر بگیرید:

1 - هنگام خرید گوجه فرنگی، آنهایی را انتخاب کنید که سفت و کاملا قرمز هستند. اگر ناچار بودید گوجه فرنگی انتخاب کنید که قسمت بالایی آن نرسیده است، بخرید یا آن قسمت را جدا کنید و یا دو، سه روز آن را در کیسه پلاستیکی خارج یخچال نگه دارید تا برسد.

2 - اگر گوجه فرنگی زده دار بود، حتی الامکان از مصرف آن بپرهیزید، زیرا داخل آن مکان مناسبی برای رشد باکتری هاست.

3 - برای نگهداری گوجه در یخچال حتما قبلا آن را شسته و خشک نموده و در یک سبد در یخچال بگذارید، با این روش طول عمر گوجه بیشتر می گردد.

4 - اگر رنگ گوجه بیش از اندازه قرمز بود و به سیاهی می زد به این معنی است که مدت طولانی در سردخانه نگهداری شده و پوست آن سفت و داخل آن پوک است.

5 - اگر گوجه بیش از مقدار احتیاج خریدید آن مقدار را که احتیاج ندارید شسته، خشک کرد و در کیسه پلاستیکی داخل فریزر نگهداری کنید. برای مصرف آسان تر می توانید گوجه را پوره نموده و در کیسه داخل فریزر بگذارید.

6 - برخی از کارخانه های فراوری نماینده رب در زمان تهیه آن مقداری کدو به رب گوجه فرنگی اضافه می نمایند. برای مطلع شدن از این موضوع 2/1 قاشق غذاخوری از رب را در یک لیوان آب گرم حل کنید، اگر کاملا در آب حل شد، گوجه فرنگی خالص است و اگر ذراتی در آب شناور بود، از کدو در تهیه آن استفاده شده است.

7 - برای پوست کندن گوجه فرنگی پوست آن را با نوک چاقو سوراخ نموده و یک دقیقه در آب جوش قرار دهید، پس از آن خارج نموده و آب سرد روی آن گرفته و پوست آن را به آسانی جدا کنید.

8 - اگر گوجه فرنگی را با لیموترش یا سبزیجات دیگر در یک ظرف نگهداری کنید، گوجه فرنگی را رو بچینید تا براثر فشار له نگردد.

9 - گوجه فرنگی های نرم شده را پوره نموده و در غذا بهره ببرید.

10 - اگر از رب گوجه فرنگی در غذا استفاده می کنید، ابتدا آن را یکی، دو دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته گردد.

11 - به خاطر داشته باشید که طعم رب گوجه فرنگی در غذا غالب می گردد. بنابراین برای هر غذایی از آن استفاده نکنید.

pariha.com: پریها: اخبار، سرگرمی، ورزش، فال، پزشکی، سینما، هنر، گردشگری

ariyablog.ir: آریا بلاگ: آخرین اخبار و رویدادهای ایران و جهان

hadiee.ir: مجله هدیه: از مسافرت تا ورزش از همه چیز و همه جا

منبع: برترین ها
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 40850

به "گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید