توسعه گردشگری روستایی منجر به سرمایه گذاری مردم محلی می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، توسعه گردشگری روستایی منجر به سرمایه گذاری مردم محلی می گردد.

توسعه گردشگری روستایی منجر به سرمایه گذاری مردم محلی می گردد

قُلک جهانگردی در روستاها

توسعه روستاها و توانمندسازی این بخش از جوامع، با تکیه بر جهانگردی یکی از مهمترین برنامه هایی است که در دوران پسا کرونا می توان به آن تکیه کرد و بر اساس تجربه پیروز سالهای گذشته در این حوزه به تقویت این بخش مبادرت کرد.

البته علاوه بر کرونا، شعار سال جاری سازمان جهانی جهانگردی نیز مبتنی بر توسعه جهانگردی روستایی است که مزید بر علت شده تا فعالان جهانگردی و مالی و همچنین دولتها بر این ظرفیت مالی متمرکز شوند و برای تحقق آن برنامه ریزی نمایند.

با تمام این اوصاف و علی رغم ظرفیت قابل توجه جهانگردی روستایی، هنوز این بخش در کشورمان از مسائل زیادی رنج می برد ولی با توجه به خسران قابل توجه صنعت جهانگردی در دوران کرونا، می توان از این موقعیت به عنوان فرصتی طلایی برای جبران خسارت های سنگین کرونا بر این صنعت بهره جست اما چطور و چگونه؟

رضا تازیکی، مدیر ملی طرح تکاپوی کشور در نشست مجازی انجمن علمی مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد که با عنوان فرصت های اشتغالزایی در جهانگردی روستایی و توانمندسازی جامعه محلی با همکاری تیم تکاپوی استان های یزد، گلستان و چهارمحال و بختیاری برگزار گردید، با بیان اینکه توسعه جهانگردی روستایی مستلزم تعریف روابط میان روستا و جهانگردی است، گفت: اگر مردم روستا ذی نفع جهانگردی نباشند، آینده جهانگردی در روستاها به خطر می افتد.

وی اتکای صرف روستاها به جاذبه های طبیعی را اشتباه دانست و گفت: جهانگردان علاوه بر تجربه جاذبه های طبیعی بدنبال سنت ها و فرهنگ ها هستند، ولی با این وجود در برخی از روستاها، غذاهای محلی جایگاهی ندارد و حتی خبری از غذاهای بومی و محلی در برخی روستای هدف جهانگردی هم نیست.

این مسئول با بیان این که تامین زیرساخت های جهانگردی مانند هتل ها تنها احتیاج روستاها برای توسعه بخشی نیست، گفت: توسعه جهانگردی بیش از همه چیز، به برنامه ریزی منسجم احتیاج دارد تا جهانگرد بتواند در بستر روستا تجربه های خود را به اشتراک بگذارد و ضمن این که تقویت و ایجاد بستر لازم برای حس مکان و تجربه در روستاها نیز لازم است.

وی به برطرف موانعی همچون نبود اینترنت در روستاها یا بعضاً سرویس بهداشتی اشاره نمود و گفت: متاسفانه در زمینه اطلاع رسانی نیز به روز عمل نکرده ایم و امکاناتی مانند سایت ایرانی نداریم.

مدیر ملی طرح تکاپوی کشور ارتقای بومگردی ها را به عنوان زیرساختهای مهم اقامتی روستاها نیز مهم خواند.

تحول اقتصاد جوانان روستایی با جهانگردی

سید رضا بهادری، کارگزار اشتغال استان یزد با بیان این که جهانگردی می تواند زندگی جوانان روستایی را متحول کند، اظهار کرد: فرهنگ بومی در روستاها می تواند با یاری جشنواره های روستایی و نمایش تئاتر محلی، احیا و تقویت گردد.

وی در ادامه جهانگردی طبیعی، جهانگردی کشاورزی و جهانگردی فرهنگی را از مهمترین بخشهای جهانگردی روستایی خواند و گفت: رونق جهانگردی طبیعی موجب ایجاد اشتغال، تنوع اقتصاد روستا، افزایش سطح درآمد و پس انداز منابع در روستاها می گردد.

این فعال جهانگردی اضافه کرد: ایجاد تقاضا برای محصولات کشاورزی و افزایش ارزش املاک از مزایای توسعه جهانگردی کشاورزی است و تقویت بازارهای محلی، حمایت از صنایع دستی، بهبود خدمات زیربنایی، بهبود کیفیت زندگی نیز با تکیه بر جهانگردی فرهنگی در روستاها فراهم می گردد.

جهانگردی راه حل درآمدزای توسعه روستاها

توسعه جهانگردی روستایی همانند هر نوع صنعت دیگری احتیاجمند هزینه کردهایی است که روستاییان به عنوان ذی نفعان این صنعت باید پذیرای آن باشند، ولی همانطور که ذکر شد، بعضاً مسائلی که در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری در روستاها وجود دارد که مانع توسعه جهانگردی می گردد.

بهادری حفظ جاذبه های طبیعی، امکانات ارتباطی و سهولت دسترسی، تبلیغات و اطلاع رسانی، بازاریابی، جلب رضایت جهانگردان، مدیریت و برنامه ریزی هدفمند، آموزش نیروی انسانی متخصص، گسترش امنیت، توجه به فرهنگ جامعه میزبان، حفاظت از آثار تاریخی، احیای فرهنگ قومی و دیگر موارد را از الزامات در این رابطه برشمرد.

وی تنوع محصولات گیاهی زراعی و باغات روستاها را از عوامل توسعه جهانگردی کشاورزی دانست و گفت: صنایع دستی نیز از بخشهای اشتغالزا و درامدزای جهانگردی روستایی است که توسعه این بخشها می تواند موجب تحول مالی روستاها گردد.

بهادری که شیوه و سبک زندگی روستاییان خصوصا عشایرنشینان را نوعی جاذبه جهانگردی می داند، گفت: حدود 140 بومگردی در استان یزد مجوز فعالیت دارند و نقش مهمی در فراوری و عرضه فرهنگ روستایی و جذب جهانگرد دارند.

وی بومگردی ها را جز جدا نشدنی جهانگردی روستایی مطرح کرد و گفت: حدود 20 کمیته تخصصی جهانگردی در سراسر استان شکل گرفته اند که در مورد پیوند انواع جهانگردی به جهانگردی روستایی نیز در حال برنامه ریزی هستند ولی در این خصوص، جهانگردی خوراک مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

وی ضمن تعریف جهانگردی روستایی براساس تعاریف سازمان جهانی جهانگردی یاد آور شد: در بحث جهانگردی روستایی چهار عامل مهم و قابل توجه شامل میراث فرهنگی، فعالیت های روستایی مانند اسب سواری، پیاده روی، ماهی گیری و شکار، ییلاقات و حومه شهرها و زندگی روستایی شامل صنایع دستی، غذاهای محلی، حوادث محلی، موسیقی محلی، جهانگردی و کشاورزی وجود دارد.

توسعه همراه با رویدادهای جهانگردی

تقی اکبرپور، رئیس انجمن صنفی بومگردی های استان یزد هم برگزاری رویدادهایی ادغام شده با جاذبه های جهانگردی و فرهنگی روستاهای هدف و همچنین فرهنگ ها و سنت های این روستاها را از اقدامات موثر و قابل توجه دانست.

وی با اشاره به نقش جهانگردی روستایی در احیای مشاغل و فرهنگ های از دست رفته یا در حال فراموشی توضیح داد: علاوه بر این توجه به جاذبه هایی مانند معادن و تنوع بخشی در حوزه جهانگردی نیز می تواند رونق جهانگردی روستایی را به همراه داشته باشد.

لزوم تشکیل مثلث جهانگردی روستایی

مهدی رجایی فرد، نائب رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان نیز به توسعه رویدادهای جهانگردی اشاره نمود و گفت: تعریف جهت تورهای جهانگردی روستایی مشترک بین استانهایی مانند یزد، گلستان و چهارمحال و بختیاری با هدف توسعه جهانگردی داخلی می تواند مثمر ثمر باشد.

محمدحسن همتی، کارشناس جهانگردی روستا و عضو تیم تکاپوی یزد هم با اشاره به این که جاذبه های تاریخی در کنار جاذبه های صنعتی و مشاغل روستایی مانند گلخانه ها، کشاورزی و دامداری به جهانگردی روستایی معنا می بخشند، گفت: طبیعت گردی، روستاگردی و کویرنوردی از بخش های مورد احتیاج توسعه جهانگردی روستایی در استان یزد بشمار می فرایند.

mahsanblog.ir: سیستم مدیریت محتوای مهسان

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: همگردی
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 123111

به "توسعه گردشگری روستایی منجر به سرمایه گذاری مردم محلی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه گردشگری روستایی منجر به سرمایه گذاری مردم محلی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید